مكة المكرمة: روايات لا يصدقها العقل تحصل من بعض الحجاج!

روت بعض الوسائل الإعلامية  بعض الحالات الغريبة من قبل زوار بيت الله الحرام والتي أكدها أكثر من شخص موجود في الحرم المكي وتاليا بعض المواقف الطريفة:
1- كان يوجد حاجة ترجم الشيطان وتقول” خذ يا ابن الحرام” قال لها حاج اخر يا حجّه مايجوز ،فردت عليه انت مالك؟ هوّه بيقرب لك؟
2- كان هناك حاج يدعي ويقول” يارب يارب بدي إشي على زوقك”
3- حاجة ظهرها للكعبه وتدعي وتبكي ،وقالت لها وحده ناصحة انظري للكعبه وانتي بتدعي ربنا .قالت جارتها اسكتي!مالهاش وش تشوف ربنا دي عامله عمايل ياما ”.
3- حاج عند الجمرات يقول بص يا ابليس: انا لا جاي اضربك ولا جاي اشتمك ،هما كلمتين سبني لحالي وحاسيبك لحالك.
4- حاجة رافعة بنتها اللي عمرها سنتين لفوق وتدعي (يارب جوزها) !!
5- حاج يبدي اعجابه بالخدمات المقدمة في الحج يقول بصراحه الي عاوز يحجيروح السعوديه (هذة قالها في مقابلة تلفزيونية على الهواء) .
6- حاجة تقول: وقفت عند الجمرات وبجانبها حاجة أخرىتنظر للحجاج ومنبهرةمن كثرتهم وترفع يديها بالدعاء قائلة: يا رب سيّبك منهم وخليك معاي.
7- حاج كان ينظر للكعبه ويدعى ” يارب اجعلنى من العشرة المبشرين بالجنة ” راح حاج تانى معاه فى الطواف قاله يعنى هيطلع مين ويدخلك مكانه !!! وختامها مصادرة ارجيلة لاحد الحجاج وجدت معه اثناء صعوده لجبل عرفة !! يشار الى أن مكة المكرمة تستقبل في موسم الحج أكثر من 2 مليون حاج من جميع الجنسيات ومن كافة الاعمار، وتستقبل سنويا أكثر من 100 مليون زائر من جميع دول العالم. تقبل الله من الجميع الطاعات